– Okunnighet kan ge ett friare förhållningssätt. Därför är det viktigt att prova nya material och tekniker hela tiden.
Det säger glaskonstnär Tina Frausin, som sedan i somras ställer ut sitt gunnebostängsel broderat med korsstygn. Här berättar Tina själv om sin skapandeprocess:

-Textilen har alltid funnits med i mitt liv, min mamma färgade själv och sydde, och jag gavs alla möjligheter att experimentera själv. Men när jag utbildade mig till konstnär valde jag att inrikta mig mot glas. Jag har studerat i Danmark, först på Designhögskolan i Kolding och sedan vid Högskolan för Glas och Keramik på Bornholm.

Det broderade staketet började med att jag deltog i en offentlig upphandling med ett staket i Kiruna. Jag har ofta tänkt på hur trista och fula dessa gunnebostängsel är, och de ser ju faktiskt ut som stramaljduk, som gjorda för att broderas på. Jag tog fram skisser för ett stängsel med olika norrbottniska djur i korsstygn. Men det blev inget broderat stängsel i Kiruna. Istället använde jag idén för ett bidrag till Marsvinsholms skulpturpark, utanför Ystad, sommaren 2012.

Jag valde då att brodera kaniner, helt enkelt för att de har en passande storlek och är väldigt karakteristiska med sina stora öron. Jag testade med olika typer av garn men det var svårt att få det att fylla och synas ordentligt. Till sist använde jag piprensare.

När jag började arbeta textilt tänkte jag mig att det skulle vara lätthanterligt jämfört med det tunga glaset, att jag skulle göra lätta och behändiga saker. Men staket är inte helt lätthanterligt. Nu har jag ett nytt broderiprojekt på gång, det handlar om tatueringar. Det blir intressant att utforska den symboliken.

Jag är noggrann med att göra både teknisk och tematisk research inför nya arbeten. Det är viktigt med en historia kring varför man vill göra det man gör nu. Så att verket får en grundhistoria.

Jag drivs av en nyfikenhet på vad som kan uttryckas, en leklust. Det är viktigt att prova nya material och tekniker hela tiden, med teknisk skicklighet kommer begränsningar. Det finns en frihet och spontanitet i att inte veta vad som ”kan” göras. Naturligtvis har jag nytta av att redan kunna en hantverksteknik, det gör det lättare att ta till sig nästa.
Det är också roligt att samarbeta med andra, det sitter djupt i mig – som glaskonstnär är det omöjligt att arbeta ensam.

Bilderna föreställer det 25 meter långa verket ”Rabbit Proof Fence” som finns i Ystad. Läs mer på Tina Frausins hemsida.

Text & bild: Anja Lund

Andra som broderat på stängsel: Västerås lokalgrupp!

7 reaktioner till “Tina Frausin broderar korsstygn på gunnebostängsel

  1. Ja, fantastiskt staket och underbara kaniner. Om någon vill ha ett broderat staket kontakta gärna Tina, eller oss i Broderiakademin så kan vi säkert hjälpa till med tips!

    Tänk om skolorna tog intiativ och lät barnen gå ut och dekorera instängslade skolgårdar till exempel…

    Gilla

  2. helt underbara kaniner på staketet i TOLERED GÖTEBORG jag såg även de fina broderiet med fjärilar på BACKAPLAN , jag kör buss förbi kaninerna nästan varje dag i mitt jobb, jag har också hört flera av passagerare ge fina kommentarer på ditt verk , det gör mig glad varje gång jag åker förbi .MERA SÅ FIN KONST SOM DU BRODERAR!!!!!- offentlig konst ska ju beröra och glädja många människor, det lyckas du verkligen med!!

    Gilla

  3. Hej!

    Vilken härlig idé. Jag skulle vilja ha tips om hur elever skulle kunna arbeta med det. På min arbetsplats har vi just såna staket och eleverna skulle nog uppskatta sån konst!

    Mvh
    Maryam Affa

    Brotorpsskolan
    Stockholm

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.