korsstygnsbolaget2

Gillar du korsstygn? Då är här något för dig. Britta Johansson/korstygnsbolaget senaste bok är en liten, enkel, sparsmakad bok med 268 mönster på byggnader. Mönster som Britta hittat i världens alla broderiskatter från 1800-talet eller tidigare. Det finns ingen historisk återblick eller fokus på ursprung. Det handlar om mönster. Bara om mönster.

korsstygnsbolaget

Britta skriver att hon har en förhoppning om att dessa mönster kan inspirera till egna avtryck och uttryck. Jag fascineras över arbetet, över samlandet, över hennes passion för korsstygnsmönster. (Britta har gett ut sammanlagt 12 böcker med historiska mönster!)
Får se om det ger avtryck i mitt broderi…
Broderar du korsstygn?

Text & foto: Madelene Edlund

10 reaktioner till “Boktips: Byggnader i Korsstygn

  1. Britta har tidigare haft utställning har i Jönköping på Hemslöjdens Hus. Hon broderar annorlunda underlag, fina humoristiska broderier

    Gilla

  2. Jag har kommit på att jag verkligen älskar korsstygn och Britta är en förebild och inspirationsmänniska. Hon har gjort flera böcker med olika teman. Kan även rekommendera hennes hemsida. Har inte adressen i huvudet men googla på hennes namn och korsstygn så hittar ni.

    Gilla

  3. Roligt! Jag älskar också korsstygn! De är så skönt ”enformig” att sy. Och resultatet b lir nästan alltid bättre än vad jag tänkt mig?!
    Ska kolla Brittas hemsida.

    Gilla

  4. Britta är en idéspruta. Jag var på hennes work-shop här i Jönköping. Själv broderar hon mycket små stygn men jag tycker det är roligt att ta till lite grövre väv så blir motivet också större. Kopplar av ibland med korstygn.

    Gilla

  5. Jag älskar åxå att brodera korsstygn. I många, många år var det Clara Waevers och Haandarbejdets Fremmes bundna korsstygn som fascinerade mig. När det fria broderiet gjorde sitt intåg i mitt broderande liv blev det ett vilt experimenterande med olika sorters stygn, men alltid återkommer jag till korsstygn, dock numera i fri form. Att fylla ytor med pyttesmå till megastora korsstygn, ibland i lager på lager, kan bli mycket uttrycksfullt beroende på garnkvalitet och humör.

    En gång läste jag ett uttalande av Elsa Agélii, där hon sa att det var omöjligt att brodera ett vulkanutbrott i korsstygn. Jag tror faktiskt att det skulle gå att utföra med fria, vilda korsstygn. Vad tror ni? Jag tror att man kan brodera precis ALLT med korsstygn. Vore roligt med en korsstygnsutmaning.

    Gilla

  6. Hänger du på Facebook? I så fall kan du inbjuda till en utmaning via sidan Fritt broderi eller Vi som broderitwittrar för en bättre värld.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.