Senaste nr av tidningen har tema BARNDOM. Redaktionen skriver ”I detta nummer går vi i barndom och frossar i härligt barnsliga broderier. Många av oss har fina minnen av broderistunder med någon ur den äldre generationen, som hjälpte oss komma igång. Detta berör vi förstås men framför allt hamnar vi i barnens värld med sagor och mer moderna tankar, och lär känna en ny generation broderifantaster” Låter jättespännande! Tidningen har redan börja landa i medlemmarnas brevlåda.

Ett axplock ur innehållsförteckningen:

  • En broderad värld
  • Om singlade bollar – samtal med Anders Angel
  • Distanserad inspiration
  • Sommarkurser 2021
  • Boktips med mera

Att ställa om och tänka om

Text och foto: Jenny Andersen

Pandemin har minsann ändrat pedagogiska metoder, inte minst i slöjden. Här berättar slöjdlärare Jenny Andersen om sitt elevprojekt våren 2020.

Den 16 mars togs beslutet om att all undervisning på Sveaskolan i Malmö skulle komma att ske på distans på grund av det nya covid-19 viruset. Alla på skolan, lärare och elever, fick ställa och tänka om. Som slöjdlärare insåg jag snabbt att de alster eleverna i årskurs 7, 8 och 9 arbetade på skulle bli omöjliga för eleverna att fortsätta arbeta på hemma. Inte alla elever har symaskiner, läderverktyg eller metalltänger att tillgå.

Under de första tre veckorna på distans hade jag textil materiallära. Eleverna fick till exempel gå på upptäcktsfärd i sina garderober där hemma för att hitta plagg av lin, bomull och polyester. Vi tittade på filmer och läste texter. Efter tre veckor såg jag på skärmen hur energin och lusten hos eleverna dalade, många uttryckte att de saknade att få göra något. Jag funderade – vad kunde eleverna arbeta med hemma som inte tog plats? Som kunde skickas hem till dem och som inte blev en alltför stor kostnad för slöjdens budget? Svaret blev broderi.

Jag köpte in broderi bågar, tyg och nålar så det räckte till 225 elever och gjorde i ordning lika många kuvert med material, verktyg, instruktioner med mera. På den sida där jag och eleverna kommunicerade digitalt la jag ut små korta instruktionsfilmer på allt ifrån hur de skulle trä nålen och göra knut till olika typer av stygn.

De ombads skissa några idéer på temat ”Covid-19”. De skulle utgå ifrån sig själva, hur de som tonåringar upplevde denna nya pandemi. Hur påverkades de i sin vardag? En mormor de inte får träffa, en fotbollsträning som var inställd, distansundervisning och oro inför framtiden?

Distansundervisningen blev halvtidsdistans efter några veckor vilket gjorde att eleverna hade lektion i skolan varannan vecka. Detta gjorde att jag kunde hjälpa de som körde fast, vilket var skönt både för dem och för mig. För många var denna uppgift för svår, de behöver en hjälpande hand och stöttning varje lektion. Men de flesta klarade uppgiften bra och många har uttryckt att de fastnade för tekniken och vill fortsätta brodera hemma på egen hand.

Efter ca 6 lektioner skulle broderiet vara klart och alla broderierna lämnades in för bedömning. Att få ta del av 225 unga människors tankar uttryckt via broderi var berörande, så personliga, vackra, tokiga och berättande alster – den omtumlande våren 2020 fångat i stygn.

”Jag broderade en gubbe med mask och även några citat från mina favoritfilmer av Tim Burton som jag ansåg vara passande till temat Covid-19.”

Nova Hamilton, 15 år

Broderi, Nova Hamilton 15 år

”Jag tänker mig att halva befolkningen på ­jordklotet bryr sig om covid-19 eftersom de kanske är i en riskzon. Medan den andra halvan av befolkningen inte bryr sig så mycket för det är inte farligt för dem. Den ena halvan av broderiet gör lite som den vill, som vissa i vår befolkning gör.”

Julia Nordling 14 år

Julia Nordling 14 år

”Coronaviruset har ställt till med en massa bekymmer. Världens ekonomi har rasat, hundratusentals människor har dött och något så vackert som en kram är strikt förbjudet. Inte minst har flyg och andra transporter mellan länderna blivit avstängda. Sommarsemestern kanske inte blev riktigt som alla planerat. Men i havet av negativa sidor förmedlar mitt broderi Coronapandemins ljuspunkter. Utan alla dessa transporter har vi lyckats bromsa den globala uppvärmningen och nästan helt återställa ozonlagret. Mitt broderi uppmuntrar ressugna till att hoppa på trenden av “Hemester”, vilket innebär att man semestrar hemma. Då mår naturen bra samtidigt som vi kan skydda varandra mot smittan. Toppen!”

Emma Löfkvist 15 år

Emma Löfkvist 15 år

Övriga broderier: Léa Anderson, Svea Andersson, Märta ­Carlsson ­Nordström och Sofia Valtonen André.